FAQ
Poštovani, od preduzeća sam dobio kovertu za prijavu godišnjeg poreza na ekstraprofit. Moja zarada u 2011 god. je iznosila Neto 1.018.309 din. Pošto sam imao kredit za stan od firme u visini 50.000 EUR. firma mi je omogućila otkup kredita i ja sam podigao kredit od banke i otplatio polovinu duga, a polovinu mi je firma oprostila. Prilikom podizanja kredita i prebacivanja novca od banke na račun firme plaćen je PDV-e sve po propisima. Na mojoj koverti za godišnji porez stoji iz i iznos od 2.932.512 din. koje mi je oprostila firma pa me interesuje dali ja spadam u dužnike da plati porez na ekstraprofit.
Poštovani,
oprost duga smatra se zaradom i firma je bila u obavezi da plati porez i doprinose (ne pdv ). To znači da ste u obavezi da do 15.03.2012. predate PPDG 5 i platite porez na ekstraprofit.
Srdačan pozdrav,
Milena Maksimović,dipl.oec.
Sin mi je preduzetnik a ja imam informacije da u firmi gde radim nakon dve godine blokade se ide u stecaj.kako je kod preduzetnika s obzirom da je moj sin u blokadi tj. njegova radnja 324 dana.
Po novom zakonu o stečaju nije predviđen stečajni postupak preduzetnika.
Dipl.oec.Žarko Popović
Postovani, preduzece je ove i prosle godine, na zalost imalo vrlo negativno poslovanje pa nisu isplacivane plate a samim tim ni uplacivani porezi i doprinosi. Moje pitanje bi bilo da li se moraju izmiriti svi porezi i doprinosi da bi se zatvorila firma ili stecajno ili likvidacijom ili na neki drugi nacin jer vise nema mogucnosti da posluje. Unapred hvala za odgovor
U slučaju likvidacije moraju se izmiriti sve obaveze prema poveriocima. To je vansudski postupak o kojem odlučuje vlasnik.
Stečaj je sudski postupak, koji sprovodi stečajni upravnik po reąenju suda donetom na osnovu predloga o stečaju. U zavisnosti od visine stečajne mase proporcionalno se namiruju stečajni poverioci. U slučaju neprekidne blokade računa ( od 01.01.2012) duľe od 1 godine, sud automatski daje rok od dva meseca poveriocima da uplate predujam za vođenje stečajnog postupka, ako niko neuplati predujam, otvara se stečajni postupak i odmah zaključuje ąto za posledicu ima brisanje stečajnog duľnika iz APR-a .
Pitanje se odnosi na predzetnike. Da li preduzeće koje je obveznik pdv-a u fakturi obračunava pdv preduzetniku koji nije u sistemu pdv-a? Ako je odgovor pozitivan, šta preduzetnik radi s novcem od tog iznosa pdv-a? Unapred hvala!
Pravno lice koje je u sistemu PDV-a, u obavezi je da na svim fakurama obračuna i plati pdv. Ako se faktura odnosi na preduzetnika koji nije u sistemu pdv-a, preduzetnik nema pravo odbitka prethodnog pdv-a, ali je u obavezi da ceo iznos fakture (sa pdv-om) plati preduzeću (dobavljaču).
DOO ima jednog osnivaca koji zeli da se odjavi iz tog preduzeca i zasnuje radni odnos u drugom preduzecu. Da li moze da se odjavi iz tog doo iz radnog odnosa samo da ostane osnivac, i ako moze po kom osnovu?
Osnivač privrednog druątva ne mora da zasnuje radni odnos u svom preduzeću. Ako je osnivač zaposlen kod drugog poslodavca u obavezi je da plaća doprinos za PIO po stopi od 22% po rešenju Poreske uprave. Osnovicu za obračun određuje poreska uprava na osnovu ostvarene dobiti iz predhone godine. Poreskoj upravi se dostavlja kopija M obrasca kao dokaz da je osivač u radnom odnosu. Ukoliko osnivač nije zaposlen, po reąenju poreske uprave, u obavezi je da pored doprinosa za PIO, plaća i doprinos za zdravstveno osiguranje (12,3%) i doprinos za osiguranje u slučaju nezaposlenosti (1,5%).
Molila bih vas da mi rezjasnite jednu dilemu oko PDV, Otvorili smo firmu doo i knjigovodja nam je rekao da mozemo uci u pdv kad hocemo, ali ispao je nasporazum tj.knjigovodja nije bio dovoljno obavesten tako da sad moramo da obrnemo 4000000 da bi usli u pdv. E sad nas interesuje kako da poslujemo sa nekim ko je u sistemu pdv, jer se njima onda pdv ne vreca. Da li kada oni kupuju robu od nas na nasu cenu oni placaju pdv tj dodaju pdv na tu cenu ili ne? Hvala unapred
Poątovani,
prijavljivanje za pdv vrąi se prilikom osnivanja firme u roku od 5 dana, ili od 01-15 januara.
Vaąi kupci prilikom kupovine robe od Vas ne plaćaju pdv.
Ko isplacuje nadoknadu za bolovanje preko mesec dana ukoliko se nalazite na bolnickom lecenju?i da li se ide na komisiju? Unapred hvala!
Naknadu isplaćuje Republički zavod za zdravstveno osiguranje (RZZO).
Komisija za bolovanje preko šezdeset dana je obavezna.
U toku 2006. i 2007. preduzeće je, zbog nedostatka novčanih sredstava, isplaćivalo zarade zaposlenima bez istovremenog plaćanja poreza i doprinosa. U toku inspekcijske kontrole koja je izvršena u 2008. godini, primili smo rešenje za plaćanje obaveza po osnovu poreza i doprinosa, kao i kamate za neblagovremene uplate ovih poreza i doprinosa. Da li preduzeće ima pravo na otpis kamate, ako izvrši uplatu osnovnog duga do kraja 2008. godine ?
Porezi i doprinosi iz i prema zaradama zaposlenih smatraju se porezima i doprinosima po odbitku, jer obaveze dospevaju istog dana kada se isplaćuje zarada. Za obaveze po osnovu poreza na zarade i doprinosa na zarade, osim doprinosa za zdravstveno osiguranje, koje su isplaćivane u 2006. i 2007. godini, podnosilac zahteva ispunjava uslove za otpis kamate, ako je rezident koji zahtev podnosi u propisanom roku i ako izvrši plaćanje obaveze po osnovu duga i sporednih poreskih davanja (osim kamte) do kraja 2008. godine (a ako izvrši uplati posle tog roka a najkasnije do 30. juna 2009. godine, kamata se otpisuje u procentu od 75%, odnosno 50%). Pored toga, ako po tom osnovu ima neizmirene obaveze dospele u 2008. godini, mora izmiriti i te obaveze, kao i sporedna poreska davanja (uključujući i kamatu) u propisanom roku.
Na iznos dnevnice preko neoporezivog iznosa na osnovu Zakona o porezu na dohodak građana treba obračunati i platiti porez u visini od dvanaest procenata i iskazati ga na obrascu PP OPJ-1. Do koda mi trebamo taj obrazac dostaviti poreskoj upravi?
Poslodavac ovaj PPP OPJ-1 obrazac dostavlja jednom mesečno, i to u roku od pet dana po isteku meseca, dok veliki poreski obveznici trebaju to učiniti istog dana kada je izvršena isplata, a najkasnije u roku od dva dana od izvršene isplate.
Poštovanje, Imam radnju, prodaje se raznorazna roba.Imam i knjigovodju, naravno. Zamolio sam je da mi kaže na koji način mogu da uvedem u redovnu praksu sezonska sniženja cena, odnosno prodaju celokupnog asortimana u trajanju od 15 dana po ceni sniženoj od 25%. Njen odgovor me nije obradovao. Ona zahteva da pre i posle svake rasprodaje vršim inventar robe, što bi značilo 8 inventara godišnje jer imam nameru 4 puta to raditi u toku godine. Postoji li drugi način, prostiji, od ponudjenog? Hvala puno
Ako se radi o sezonskom sniženju cena onda je Vaš knjigovođa u pravu. Potrebno je da uradite popis samo artikala za koje važi takvo sniženje, i da prema tome uradite nivelaciju cena, sprovedete je kroz trgovačku knjigu, uradite izmene u fiskalnoj kasi.Nakon sezonskog sniženja ako roba ostaje u radnji, cena se ponovo putem nivelacije i prethodnog popisa povećava. Postoji mogućnost davanja nekakvog popusta pod određenim uslovima koji su jasno istaknuti u maloprodaji i dostupni kao informacija svakom kupcu. O ovome Vam šaljem dva mišljenja Ministarstva finansija. I u ovom slučaju potrebno je uraditi nivelaciju ali se ona radi bez popisa samo za pojedinačne artikle koji su prodati sa popustom. Ostali artikli ostaju po starim cenama. Potrebne su izmene u fiskalnoj kasi prema pojašnjenju u prilogu.
Postovani, posto sam nova radnica i po prvi put radim u kadrovskoj sluzbi, molim Vas da mi sto pre objasnite proceduru resenja o otkazu radniku koji strajkuje. Dakle, kako izgleda resenje o otkazu zbog strajka i da li treba da se salje neka izjava ili obrazlozenje radniku? Molim Vas da mi sto pre date odgovor jer je HITNO! Unapred hvala!!!!
Postovana,
Vaše pitanje je za pravnika, a ne za knjigovođu. Žao mi je što nisam u mogućnosti da Vam odgovorim.
Preduzetnik sam,pausalac,vlasnik i jedini radnik.Recite mi sta mi je potrebno od dokumentacije za odlazak na trudnicko bolovanje.Imenovala bih majku,koja je u stalnom radnom odnosu za poslovodju,ima ovlascenje. Unapred zahvalna!
Potrebno je prikupiti dosta dokumentacije kao i uvek kada se ostvaruje neko pravo od drzave.Ali neka Vas ovo ne obeshrabri. Najbolje je da se obratitte svom referentu u poreskoj upravi. Poreska uprava je dužna da Vam da sva potrebna uputstva. Mislim da oni imaju uputstva o potrebnoj dokumentaciji.
Da li se kod proizvodnje mesa i proizvoda od mesa zaduzuju konta 9-ke i 8-ce kod obracunavanja rashoda i prihoda?
Postovani,
Kada se radi o preduzecu proizvodnja se obavezno evidentira preko klase 9. Mora se voditi robna evidencija materijala, obracun proizvodnje prema normativu i robna evidencija gotovih proizvoda. Toliko ukratko
Da li vlasnik preduzeća može neto dobit koristiti i za svoje lične svrhe?
Poštovani,
Neto dobit osnivača preduzeća, nakon utvrđivanja dobiti po završnom računu i nakon plaćanja poreza na dobit po poreskom bilansu, može da se isplati kao dividenda na osnovu odluke o raspodeli i pri tome se plaća porez na prihode od kapitala oko 19% predaje se poreskoj upravi opj-3 obrazac Ovi prihodi ne podležu dodatnom godišnjem porezu na dohodak građana. Za sada.
Imali smo veliko novcano potrazivanje od firme koja je otisla u stecaj.Nase knjigovodstvo je otpisalo to potrazivanje.Da li imamo pravo po zakljucenju stecajnog postupka na povracaj PDVa i ako imamo da li moramo da aktiviramo potrazivanje i time naknadno da stvorimo obavezu prema porezu na dobit.
Poštovani,
Svaki promet roba i usluga podleže plaćanju PDV-a čak i ako vi nešto poklonite, država se ne odriče svog dela, PDV-a osim u izuzetnim slučajevima. Nema govora o povratu PDV-a Vaš PDV je verovatno koristilo preduzeće koje je otišlo u stečaj.
Da li pravno lice koje nema maloprodaju moze da vrsi usluge fizickom licu, bez obaveze izdavanja fiskalnog racuna? Tj da li postoji mogucnost da se izvrsi usluga fizickom licu uz izdavanje fakture sa obracunatim pdv-om i evidentiranjem na nekoj analitici, recimo 2021 kupci - fizicka lica? Unapred hvala
Svaka naplata od fizickog lica mora da se evidentira preko fiskalne kase, naravno osim izuzetaka prema zakonu o fiskalnim kasama.
Ja sam zaposleni u jednoj firmina Zvezdari.Zanima me gde mogu dobiti poresko uverenje o visini osnovice svoje plate. Treba mi za kredit u banci.
Preduzece u kome radite treba da vam da u toku januara 2010 potvrdu o isplacenim zaradama u toku 2009. godine. Osim toga trebalo bi da dobijate uz svaku platu isplatni listic gde se vide svi elementi obracuna zarade za taj mesec. Svako pravno lice do 31.01.2010 ce predati svojoj poreskoj upravi podatke o isplacenim licnim primanjima u 2009. godini za svako fizicko lice sa podatcima ime i prezime, maticni broj, adresa, i visina licnihprimanja.Poreska uprava na taj nacin ima sve podatke po maticnom broju za sva fizicka liica o visini ostvarenih prihoda. Ako ukupna primanja nekog fizickog lica po raznim osnovama : zarada, zakupnina, ugovori o delu itd. prelazi godisnji neoporeziv limit onda ste duzni da predate godisnju prijavu za porez na dohodak gradjana. Rok za ovu prijavu je 15.03.2010. Podatak o godisnjem neoporezivom iznosu bice objavljen krajem januara. Za ovo pitajte poresku upravu na opstini gde vi zivite.
Da li je PDV odbitna stavka kod putnickog vozila koje je kupljeno preko takozvanog operativnog lizinga ili rent, prilikom otplata mesecnih rata gde je na racunu banke iskazan Vozilo je kupljeno na firmu i koristi se poslovno.
Poštovani,
Shodno članu 29 Zakona o porezu na dodatu vrednost, obveznik nema pravo na odbitak prethodnog poreza po osnovu nabavke, proizvodnje i uvoza putničkih automobila, motocikala, plovnih objekata i vazduhoplova, rezervnih delova, goriva i potrošnog materijala za njihove potrebe, kao i iznajmljivanja, održavanja, popravki i drugih usluga, koje su povezane sa korišćenjem ovih prevoznih sredstava.
Izuzetno od ovog člana, obveznik ima pravo na odbitak prethodnog poreza ako prevozna sredstva i druga dobra koristi isključivo za obavljanje delatnosti:
1) prometa i iznajmljivanja navedenih prevoznih sredstava i drugih dobara;
2) prevoza lica i dobara ili obuku vozača za upravljanje navedenim prevoznim sredstvima.
Imali smo kradju u MP objektu pazara ,u toku dana.MUP je sastavio zapisnik koji smo dobili ,pazar nismo uplatili jer ga nema.Kako se knjizi u Trgovackoj,Kepu knjizi,da li ide samo u minus na razduzenju pa navesti broj zapisnika o kradji ili trba da ide i u plus taj isti pazar
Postovani, u trgovackoj knjizi odnosno od 01.01.2010 se vodi KEPU a ne trgovacka upisuje se pazar za taj dan onoliko za koliko je prodato kupcima, sto bi trebalo da bude jednako izvestaju iz fiskalne kase za taj dan. Na ukupan iznos pazara placa se PDV ako ste obveznik. U kolonu uplata na racun upisuje se iznos koji je uplacen i iznos koji je ukraden, moze jedno ispod drugog, u napomeni se stavi zapisnik MUP-a i kopija zapisnika se drzi zajedno sa kopijama uplata pazara. U knjigovodstvu se knjizi na vanredne rashode.
Postovani, supruga mi je osnivac preduzeca DOO. Koji je najkraci put da se odjavi iz te firme jer ta firma nije pocela sa radom od osnivanja 2005g. Firma nema nikakva dugovanja niti moja supruga trzi bilo sta od firme,samo da se oslobodi zbog socijalnog osiguranja i da bi mogla eventualno da trazi drugi posao.unapred hvala.
Postovani, potrebno je u agenciji za privredne registre pokrenuti likvidaciju firme. Ovaj proces traje najkrace 60 dana i za to vreme treba izmiriti obaveze i unovciti imovinu.
Postovani, obracam Vam se za savet. Naime, vlasnik sam trgovinske radnje (preduzetnik), koja je osnovana u 2009. i koja je registrovana za pdv. Imam nekoliko nedoumica vezano racunovodstvenu agenciju kojoj sam poverio vodjenje mojih poslovnih knjiga a Vas smatram kompetentnim da me posavetujete. U pitanju je pre svega moj zahtev knjigovodji da mi odstampa promet na kontu glavne knjige "tekuci racun" jer sam hteo da uporedim sa izvodima iz banke. Odgovor knjigovodje je bio da takva evidencija ne postoji. Da li je moguce da racunovodstvena agencija ne moze da mi pruzi informaciju o prometu na kontu "tekuci racun"? Drugo, hocu da pocnem da sebi isplacujem mesecnu zaradu pa sam trazio od racunovodje da pocne da mi mesecno obracunava zaradu. Odgovor mog racunovodje je bio da je to posao nadlezne poreske uprave (?!). Da li ja mozda previse ocekujem od racunovodje ili poreska uprava stvarno obracunava plate preduzetnicima?
Postovani sto se tice prvog pitanja odgovor zavisi od toga da li ste se opredelili za dvojno ili prosto knjigovodstvo. Ako ste pausalac onda obavezno morate voditi samo prosto knjigovodstvo, jer u protivnom ako mozete voditi knjige nemate prava biti pausalac. Ako niste pausalac ali ne predajete zavrsni racun kao preduzeca sada predaju APR-u a ranije Narodnoj banci, vec samo predajete poreskoj upravi obrazac BU i poreske bilanse, to znaci da ne vodite dvojno nego prosto knjigovodstvo. U tom slucaju nemate evidenciju o prometu na tekucem racunu. Za drugo pitanje odgovor je da vi svoje doprinose za socijalno osiguranje kao i porez plaćate po rešenju poreske uprave, na osnovicu koju vam oni odrede ili na ostvarenu dobit. U rashode vam se priznaju doprinosi koje ste platili. Vi nemate platu kao zaposleni radnici, već ostvarujete prihodet od vršenja samostalne delatnosti. Kao zaradu mozete podici svakog meseca ono na sta je poreska uprava donela resenje. Ili na kraju godine mozete podici celokupnu ostvarenu zaradu. Na nju ce vam poreska uprava zaracunati porez i doprinose. U svakom slucaju sve sto podignete tokom godine a nije dokumentovano kao trosak racunom koji glasi na radnju smatra se vasom licnom zaradom. Nadam se da sam bila od pomoci.
Poštovani, interesuje me samo, pretpostavljam da Vi to znate, koliko se plaća bolovanje kad je u pitanju bolničko lečenje i to u trajanju do mesec dana? Unapred hvala!
Postovani, svako bolovanje do 30 dana pada na teret poslodavca. Za vreme provedeno na bolovanju radnik ima pravo na 65% osnovne zarade ili minimalnu zaradu ako je 65% manje od nje.
Kako voditi usluge u KEP-u knjizi. Vi će te verovatno odgovoriti da kroz kolonu 5 knjizimo razduzenje preko fiskalne kase sto je i u redu, ali ako tako uradimo onda će nam usluga smanjiti lager robe, tj.(npr.ako u radnji imam robu za 10 dinara, i svu je danas prodam, i otkucam usluge za 2 dinara, onda ću razduziti 12 dinara i imaću negativan saldo) Kako to resiti u maloprodaji, - jedna radnja, jedna kasa - roba i usluge. Pozdrav i Hvala
Postovani za usluge u kepu knjizi morate knjiziti i zaduzenje i razduzenje u istom iznosu sa pdv-om. Tako ce lager ostati isti.
FAQ nije rešilo vaše nedoumice?
Kontaktirajte nas na stranici pitaj knjigovođu.
Postavite nam pitanje
Ukoliko niste našli odgovor na Vaše pitanje možete nam poslati pitanje putem forme pitaj knjigovođu.
Trudićemo se da budemo ažurni i odgovorimo na svako pitanje.
Pozovite nas
Ukoliko imate nedoumicu, možete nas slobodno kontaktirati putem telefona +381 11 2456 822